Poecilia reticulata (Guppy, Millionfish) Poecilia reticulata (Guppy, Millionfish)

Aquainfo.dk

Poecilia reticulata (Guppy, Millionfish)

The Guppy: The Millionfish that Never Goes Out of Style

Se galleri
If too many guppies are kept together, few fry reach maturity, but with adequate space, there are always survivors.
If too many guppies are kept together, few fry reach maturity, but with adequate space, there are always survivors.

A Personal Classic

Poecilia reticulata, better known as the Guppy or Millionfish, is for many the gateway into the aquarium hobby. The nickname 'Millionfish' is no exaggeration; under the right conditions, they are incredibly prolific. As an aquarist, one quickly learns the difference between highly bred show forms and more robust, natural strains. The large, heavy-finned males often found in shops can be slow due to their extravagant finnage, whereas wild-type forms are lightning-fast and generally possess a hardier constitution.

Natural Habitat and Water Parameters

Originally originating from northern South America and Caribbean islands such as Trinidad and Tobago, guppies are extremely adaptable in the wild. They inhabit everything from fast-flowing streams to stagnant brackish coastal waters. In the aquarium, they thrive best in moderately hard water (GH 8-20) with a pH between 7.0 and 8.5. While hardy, they respond positively to a small amount of mineral salt, especially when keeping more delicate fancy varieties.

Life in the Aquarium and Behavior

Guppies are fantastic for adding movement and confidence to a tank. They often serve as 'dithering fish,' whose constant activity makes shyer species feel secure enough to venture out. In a dedicated species tank, you witness their true nature: the males' intense mating displays and complex social hierarchies. While they can survive in small setups, I recommend at least 40-54 liters to ensure stable water quality. They prefer temperatures between 22-26°C, though they can tolerate brief fluctuations.

Sourcing and Health

Unfortunately, many commercially bred guppies today are delicate due to inbreeding and rapid growth in medicated water. In my experience, it is almost always better to source locally bred fish from private hobbyists. These fish are acclimated to standard local water conditions and rarely carry the bacterial infections often associated with mass-imported specimens.

Breeding and Fry Care

The male is equipped with a gonopodium (a modified anal fin organ) used to transfer spermatophores to the female. A fascinating detail is the female's ability to store sperm (superfetation), allowing her to produce multiple broods from a single mating. A healthy female typically delivers 20-60 fry every 4 weeks. As they are active cannibals, dense planting with Taxiphyllum barbieri (Java moss) or floating plants like Pistia is essential. I advise against using small breeding traps as they cause unnecessary stress; a well-planted tank or a separate grow-out tank yields far better survival rates.

Genetics and Selective Breeding

Guppy genetics are a playground for the enthusiast. Traits like snakeskin (filigree) are often Y-linked and passed from father to son, while other characteristics like tail shape and base color can be more complex. If a colony is left without selective intervention, natural selection will eventually cause it to revert to a wild-type form. The small, agile males with shorter tails are simply more efficient at mating and evading predation than their highly ornamental counterparts.

Fact table

Quick Stats
Family

Poeciliidae

Genus

Poecilia

Species

reticulata

Trade Name

Guppy, Millionfish

Origin

South and Central America (Trinidad, Venezuela, Guyana)

Length

4-6cm

Tank Size

40 liter

Breeding

Livebearer

Brood Size

20-60

Type

Livebearer

Billedgalleri

If too many guppies are kept together, few fry reach maturity, but with adequate space, there are always survivors.

If too many guppies are kept together, few fry reach maturity, but with adequate space, there are always survivors.

*Poecilia reticulata*

*Poecilia reticulata*

A recent photo of my leopard guppies.

A recent photo of my leopard guppies.

Another leopard guppy.

Another leopard guppy.

Working on refining a strain of leopard or Vienna guppies.

Working on refining a strain of leopard or Vienna guppies.

This is my current strain.

This is my current strain.

Leopard guppy, male.

Leopard guppy, male.

A selection of guppies, including some wild-type forms covering the final third.

A selection of guppies, including some wild-type forms covering the final third.

Two wild guppy males attempting to entice a female to mate.

Two wild guppy males attempting to entice a female to mate.

Another selection of guppies, featuring a leopard guppy, a type I have very few of.

Another selection of guppies, featuring a leopard guppy, a type I have very few of.

A male representing the prototype for about a third of my males.

A male representing the prototype for about a third of my males.

A male representing the prototype for the second third of my males.

A male representing the prototype for the second third of my males.

I have purchased my guppies from various sources to avoid inbreeding.

I have purchased my guppies from various sources to avoid inbreeding.

A grey guppy with a triangle tail - unknown origin.

A grey guppy with a triangle tail - unknown origin.

Half-blue guppy with triangle tail from my own breeding.

Half-blue guppy with triangle tail from my own breeding.

Moscow half-filigree guppy with triangle tail from Flemming Stræde.

Moscow half-filigree guppy with triangle tail from Flemming Stræde.

Red Albino guppy with double swordtail.

Red Albino guppy with double swordtail.

A pair of half black guppies, the male with a red triangle tail.

A pair of half black guppies, the male with a red triangle tail.

Comments

Diskussion
Vi gennemser alle kommentarer.
A
Andrea
2020-08-17 23:48:42
Hej, mange tak for infomationen. Jeg har fået et svar fra det. Har dog et spørgsmål- Kender du om de også kan finde på at `karmofler´ved at konkurrere med andre hanner? Da jeg har to forskellige akvarier for at skille kønnene af. hannerne klarer sig fint, da jeg fik en ùønsket´lille han med leopard hale, udviklede nogle hanner at få leopard mønstre selvom den aldrig fik kontakt med andre hunner....
Aquainfo
Det fænomen har jeg ikke oplevet. Jeg tror nærmere at nogle af dine guppyer har en lille smule leopard-gen i sig og derfor er der nogle af hannerne der viser det.
P
Patrick
2015-02-19 18:48:08
Hej ved du om endlers guppy vil spise L-129 (maller) unger de er ca lige så stor som ancistrus unger??
Aquainfo
Guppyer hører ikke til de værste, men hvis de er sultne og de kan fange dem er der helt sikkert en risiko. Så det kommer meget an på hvor godt de kan gemme sig.
L
Louise.
2013-11-08 21:27:19
Vi skal til at have akvarie:) Jeg forestiller mig neonfisk (10 stk), Black Molly (4 stk) og måske sværddragere (4 stk). Lyder det helt tosset- eller kan de godt gå sammen? Hvor stort et akvarie har jeg brug for til sådan en mængde fisk?
Aquainfo
De nævnte fisk burde kunne gå sammen - jeg er en smule usikker på sværddragerne og neonfiskene, da jeg ikke selv har prøvet at have dem samtidigt. Akvariet skal være mindst 54 liter og gerne lidt større hvis muligt.
N
nicki (samme person nede uder)
2012-11-06 15:54:09
okay tak for hjælpen det med mallerne. Ang. den gubby jeg skrev om har jeg aflivet da hun begyndte at blive helt rød ved gællerne og den bagerste finde var flået i stykker. Ved du hvor mange fisk der maks må være i et 54L akvaruim :D
Aquainfo
Man siger som en tommelfinger regel at der må være en cm fisk pr. liter. Dvs. at en guppy typisk "koster" 3 liter og der kunne f.eks. være omkring 18 guppier i dit akvarium. Man kan godt have lidt flere hvis man har erfaring med at holde akvarium og er indstillet på at skifte vand hyppigere end normalt. Indtil man får den erfaring er det billigst og bedst for fiskene at holde sig i skindet og ikke putte for mange fisk i.
N
nicki (samme person nede uder)
2012-11-04 01:34:23
og er det normalt deres afføring er rød/lyserrødt og så den guppy jeg skrev om nedeunder også svømmer helt om bag pumben og bliver der ind til der kommer mad og kommer kun frem engang imellem ?
Aquainfo
Afføringen skal normalt være brunlig, evt. lidt ovre i det rødlige, men som regel ikke lyserød.

Som sagt er det ikke gode tegn at den gemmer sig. Den kan være syg eller stresset.
N
Nicki
2012-11-04 01:13:15
Hey, jeg er lige startet med at have akvarie som er på 54L vil jeg tro og er meget ny da jeg ikke har haft det før. tænkte på hva for nogle maller der passer bedst med guppyer og er 5 hunner til 2 hanner for lidt ? har hørt at når en hun guppy har en sort plet bagerst på maven er det en jumfru hun er det rigtigt? den ene hun guppy er hele tiden ved varmelæmet hva kan det betyde temperturen i vandet ligger mellen 24 og 26 grader. ville være nice hvis du kunne hjælpe mig ;)
Aquainfo
Hey! De fleste pansermaller eller alm. sugemalle vil passe fint. Jeg ville nok selv have en eller to hanner mere men dem du har er fint nok. En sort plet over gattet tyder som regel på at hunnen er gravid. At der er en der gemmer sig kan være tegn at den ikke er rask - desværre kan jeg ikke sige så meget om hvad den fejler. Det kan være det kun er stress, men det kan være værre og det kan evt. være dårlig vandkvalitet.
L
Lololoo
2012-05-31 07:00:41
Hvor tit skal man skifte vandet i akvariet Og skal man bruge aquasafe til det Jeg har et 54l akvarie
Aquainfo
Det er en god idé at skifte mellem 1/4 og 1/3 af vandet hver uge. Jeg bruger ikke selv nogen former for tilsætning, hver Aquasafe eller andet. I et 54 liters akvarie ville jeg skifte 15-20 liter hver uge eller evt. hver anden uge hvis det kniber med tiden. Hvis du har mange fisk, skal man skifte oftere.
C
Carsten
2012-04-09 20:05:33
sådan en hvid streng der hænger under bugen på en guppy, hvad er det?
Aquainfo
Der er som regel noget afføring der ikke er helt godt. Det plejer at være tegn på at den ikke har det godt og fordøjelsen ikke fungerer som den skal.
1
1234
2012-04-06 13:27:44
Sikken en god hjemmeside!
Aquainfo
Tak
A
asm
2012-01-13 21:12:52
Gravid guppy jagter og snapper slørhalehan samt guppyhanner, hvordan kan det være?
Aquainfo
Hunnerne kan være lidt stride, men som regel sker der ikke noget. Der kan dog godt smutte et stykke hale af og til.
A
anonym
2011-04-20 15:30:29
hvor lang tid kan en gubby være gravid
Aquainfo
Normalt ikke over 30 dage, men det afhænger bl.a. af vandtemperaturen. I enkelte tilfælde kan de nok være gravide lidt længere, 2-5 dage ekstra måske.
M
maria.n
2011-03-03 10:04:47
hej jeg har en black molly,white molly,2 guldfisk og fem guppyer. det viste sig så at guppyerne havde fået unger, men de blev spist og det gjorde guppyerne også. så nu har vi kun to guppyer tilbage. kan de enes eller hvad..
Aquainfo
Mollyer kan godt være ret aggressive, jeg har selv mistet et par guppyer til en sulten mollyhun. At ungerne bliver spist er meget normalt - hvis du vil redde dem skal du flytte dem eller kun holde guppyer.
J
Joan
2010-09-21 14:29:30
Hej Jeg har er nybegynder og hare et akvarie med 15 guppyer eller havde :-( for nu er der 8 der er døde næsten alle hanner der har fået spist halen, efter at vi har sat 2 blå dværg guamier ned til dem, hvor hunnen også døde efter kun 1½ uge. er det guamien der nipper guppyernes hale af? vi fik at vide nede i maxizoo at de var rigttig gfode at have sammen..
Aquainfo
Det er sikkert guramien der tager halerne - de kan sagtens være stride. Hvor stort er akvariet og hvor længe har det kørt?

Evt. kan du tage guramien tilbage til Maxizoo og købe nogle platyer i stedet - de plejer at have det fint sammen med guppyer.
A
Anonym
2010-09-02 16:25:16
hvad er forskellen på hannen og hunden.
Aquainfo
Hannen er mindre, har flere farver og en forlængelse af gatfinnnen, mens hunnen som regel har en mørk plet over gatfinnen.
M
Marisa
2010-08-08 20:22:16
Hej. Jeg har et 120 l. akvarium med guppy'er, platy'er, black molly, sugemaller, zebra fisk og små neon fisk. For få dage siden købte jeg en stor kampfisk, og jeg har nu lagt mærke til at mine to guppyhanner magler halerne! Den ene helt ind til haleroden, og den andre er bare blevet hapset lidt til. Kan det være kampfisken, der er synderen? Jeg har aldrig før oplevet det, da den ikke var kommet til. På forhånd tak!
Aquainfo
Det lyder meget sandsynligt at det er kampfisken - jeg har hørt at kampfisk godt kan opfatte guppyhanner som rivaler.
L
Louis
2010-07-12 13:24:42
Hej..Har lige fået mig 15 små blandede guppyer på 1 cm..Ville vide om at når hannerne er køns modne om de så kunne ske at parre sig med min guppy hun som jeg havde i forvejen som er mindst et halvt år gammelt? og hvornår er hannerne køns modne ?
Aquainfo
Hannerne bliver meget hurtigt kønsmodne, jeg mener at de kan være det i løbet af 4-5 uger og de vil forsøge at parre sig med enhver hun de ser.
C
Chris
2010-07-10 16:11:56
Hej. Jeg er ny med akvarie, har dog et par kammerater der har hjulpet lidt. Vi har et 250 liters akvarie, og har ca 20 guppyer, 5 sværddrager, 4 panser maller, 6 andre maller, en smule neonfisk og så har jeg lige fået 5 pragtsmerling. Skulle så lige høre, vi har også et 54 liters som vi bruge til guppy yngel, og ville høre om malle kunne komme over i det, uden at æde guppy ungerne? Og Hvor store skal guppy unger være for at de kan æde de helt nye guppy unger? vi har nogle der er 2 uger, og nogle der er helt nye.
Aquainfo
Pansermaller plejer ikke at hapse guppyunger og guppyunger plejer ikke at æde hinanden. Jeg plejer at sætte ungerne sammen selvom der er op til 8 ugers aldersforskel.
S
simon
2010-06-26 13:23:14
min guppyer har fået unger og 3 styk har overlevet og vi havde 7 unger og de var så sjov
Aquainfo
Tillykke med ungerne - hvis det går som det skal får du sikkert flere om ca. 4-5 uger.
G
Guppy
2010-06-15 21:04:28
Hej jeg har en bestemt guppy hun som konstant jagter en bestemt guppy han. Hannens hale er blevet meget flænset. Hannen havde ellers en utrolig stor og flot hale. Den ligner næsten din halv blå han med stor rød/orange hale. Hvorfor jagter hunnen, hannen?
Aquainfo
Det er et godt spørgsmål, men det er ikke så usædvanligt at det sker. Hunnen er betydeligt hurtigere end hannen, specielt når hannerne har de store haler, og kan derfor godt få fat i dem. Hvorfor de gør det ved jeg desværre ikke.
A
Anonym
2010-04-01 20:16:48
Hej?, vil du ikke sætte nogle billeder ind af en gravidgubby.
Aquainfo
Det er rigtigt at der ikke er nogle billeder af en virkelig højgravid guppy, men på det sidste billede med en han foroven og en hun forneden, er hun tydeligt gravid. Jeg skal prøve at se om jeg har et der er endnu tættere på i mine arkiver.
S
Sharwama
2010-03-05 15:45:00
Min han guppy er lidt blå ved starten af halen er det normalt?
Aquainfo
Guppyer kan være alle farver, så det vil jeg da tro.
M
Michael
2010-02-18 21:16:15
Hej hvor gammel skal guppy unger være før jeg sælger dem
Aquainfo
Normalt vil de mindst skulle være 8 uger, men det er først og fremmest størrelsen der er afgørende for hvornår de kan sælges. Hunnerne skal helst være mindst 4 cm og hannerne mindst 3 cm.
C
Cecilie
2010-02-03 18:18:34
Hej. Vi er ret nye i akvarieverdnen, og vores guppyhun er begyndt at te sig tosset. Hun står lige under vandindløbet fra pumpen, og prøver at svømme opad. Sådan kan hun stå meget længe. Har du oplevet lignende og hvad kan jeg gøre?
Aquainfo
Hvis hun er meget tyk, kan det være fordi hun skal føde. Ellers kan det være fordi hun ikke er faldet til i akvariet.
K
Kristine
2010-01-20 22:02:05
Hejsa, -kan gubbyer være agressive over for eg. guramier? Har et akvarium med guramier, økse- og neon fisk som jeg i sidste uge tilførte et par gubbier. Et par af gubbierne har fået taget en bid af halen og nu har min gurami han fået spist hele halen -troede ellers at det var ham som var "skurken" -kan det være gubbierne?
Aquainfo
Jeg tror ikke det er guppyerne, de er normalt meget fredelige. Det kan måske være den ene gurami der er en bisse - den vil sagtens kunne finde at hapse efter "sine egne". Ellers mener jeg ikke de fisk du har nævnt er specielt aggressive.
S
søren
2009-09-15 17:01:04
hey jeg har et 125l akarium men jeg skal ha et 250l nu her og det skal være et art´s akvarium eller ikke helt men det område hvor det levet i naturen og men de andre fiske arter der er i det område men hva hedder nogle af de fiske arter de lever med i naturen
Aquainfo
Guppyer lever mange steder i verden, men de menes at stamme fra sydamerika oprindeligt. Jeg ved dog ikke præcis hvilke fisk de går sammen med naturligt og nogle af de muligheder jeg kan komme i tanke om æder gerne guppyerne hvis de kan komme til det.
A
anders
2009-04-28 09:51:55
jeg har ballonfisk og plattyer kan en gubby gå sammen med dem
Aquainfo
Ja.
J
jeanette
2008-11-22 18:47:17
hej, jeg har et par guppyer men vil gerne have andre fisk i. hvad kan anbefales? jeg kunne godt tænke mig nogle farverige nogle og spændende. som kampfisk osv.
Aquainfo
Kampfisk og guppyer anbefales normalt ikke sammen, men du kan da prøve med et par dværgguramier.
H
hilsen fille
2008-11-08 11:46:24
hvor længe går der fra guppyerne bliver født, til de må komme over til de andre??
Aquainfo
Hvis du mener de andre guppyer, vil de normalt være rimelig sikre efter 4-6 uger. Hvis du har andre fisk er du nødt til at skrive hvilke.
T
Thomas
2008-08-06 10:38:44
Hej Skal lige have lidt hjælpe til det med pladsen. Der figurerer mange delte meninger om antal fisk/liter vand. Jeg har et 54 l akvarie og har pt. 7 guppy hanner / 13 hunner 4 maller og påtænker 10 sote mollyer. Blev rådet i en forretning til at man brugte en tommelfiner regel der sagde 1 selskabsfisk pr liter vand. Er dette helt hen i tangskoven?
Aquainfo
Ja, det er helt skævt! Den tommelfingerregel man kan bruge hedder 1 liter vand per centimeter fisk. Dvs. med 20 guppyer har du allerede brugt al pladsen. Jeg vil ikke råde dig til at putte flere fisk i. De 24 du har svarer til et akvarium på omkring 70 til 80 liter.
N
Nexøe
2008-07-31 19:08:44
hej kan se du har mange flotte guppyer er nogen af dem til salg?
Aquainfo
Nej, ikke i øjeblikket.
L
Lærke
2008-06-19 20:56:25
Og hvad er Artemia æg?
Aquainfo
Det kan du læse om i denne artikel om Artemia salina.
L
Lærke
2008-06-19 20:54:29
Kan guppyer så også tåle mallefoder? og kan maller tåle guppyflager? Og hvad er frostfoder?
Aquainfo
Jeps, guppyer kan tåle mallefoder og vice versa. Frostfoder er normalt frosne insekter og små krebsdyr som f.eks. dafnier eller cyclops. Du kan læse mere om foder her.
L
Lærke
2008-06-15 18:00:58
Hej. Kan Guppyer og Sugemaller svømme sammen? Og hvad for noget forskelligt foder kan man give dem?
Aquainfo
Guppyer og sugemaller går fint sammen. De kan leve af almindeligt flagefoder, men det er en god idé at supplere med lidt frostfoder og "malle" piller ind i mellem. Husk at passe på ikke at fodre for meget, du kan evt. indføre en ugentlig fastedag.
T
Tovine
2008-05-26 15:18:53
okii det lyder ikke svært!!!
C
cammilla
2008-05-26 15:17:18
en guppy er da meget sød, men de er bare ikke så stor, jeg har 1 han og 2 hunner af guppyere
Aquainfo
Det er en god start.
A
Anders
2008-05-25 15:57:47
;o) Guppy rules!!
Aquainfo
Jeps :-)
S
Simona
2008-03-19 21:50:52
Hej, jeg har brug for lidt hjælp. For at gøre en lang historie kort, har jeg købt planter og grus og hele "lortet" til mit 25 l. akvarium idag. (det er det eneste akvarium jeg har!). I morgen skal jeg så ud og købe guppyer til det. Jeg har godt med planter, og en fødekasse, for jeg kunne godt tænke mig at avle lidt for sjov, men der skal heller ikke ende med at være for mange, for der er jo ikke meget plads. Så hvor mange stk. af hvert køn skal jeg købe, for at det hele skal forløbe fint? At der er nogle unger, men ikke for mange, og at hunnerne ikke bliver stresset og omvendt? Mvh.
Aquainfo
Til et 25 liters burde en 5-6 guppyer være fint - lige mange af hver køn ville jeg selv vælge.
K
kasper
2008-03-18 18:39:21
hej.jeg har et par guppy hunnen er blevet meget sORT I NUMSEN betyder det at den snart yngler eller hvad er det,på forhånd Tak
Aquainfo
Ja, det lyder som om hun er ved at være klar til at føde. Hvis hun begynder at opføre sig anderledes (holder sig for sig selv, står stille i et hjørne eller lignende) er det endnu et tegn på at det er ved at være nu.
L
Lars
2008-03-14 23:59:03
Hej igen. Min ene hun Guppy som er gravid er nu blevet oragne/pink inde der hvor hun før var sort. Hvad er grunden til at farven ændres? Er det normalt? Og kan det passe at det er ungernes øjne man kan se?(Der er nemlig sorte små prikker inde i det orange/pinke? På forhånd tak :)
Aquainfo
Det lyder helt normalt - også at man kan skimte ungernes øjne. Så plejer nedkomsten at være lige op over.
L
Lars
2008-03-06 22:20:43
Hej. Hvis nu Guppy hunnen har født og dens unger er blevet spist. Har fiskene så fået så meget at spise at de ikke må få noget fx. tørfoder? Den dag eller har det ikke nogen betydning?
Aquainfo
Det har ikke den store betydning.
M
Mathias
2008-02-16 13:03:44
Hej. Her den 16. Februar 2008 har jeg været så heldig at få mit føste kuld på 7 unger har jeg talt det til. Men jeg har et problem min black molly hapser nogle gange efter dem men jeg tror ikke den har ædt nogle endu. Hvad kan jeg gøre. Og lige et andet spørgsmål. Når deres æggeblomme er spist kan jeg så ikke bare fodre akvariet med alm. tørfoder. Min lokale dyrehandler har ikke artemia æg og jeg har desuden ikke et extra akvarie at have ungerne i.
Aquainfo
Hvis du har ungerne sammen med andre fisk er der ikke så meget at gøre. Du kan sørge for at der er et hjørne med tæt bevoksning og flydeplanter i toppen og det er stort set det.

Når guppyungerne fødes er de stort set klar til at spise med det samme - hvis der er lidt blommesæk tilbage forsvinder den normalt indenfor 1 dag. Du kan sagtens fodre med tørfoder - artemia æg får dem bare til at vokse hurtigere og giver lidt variation i fodringen. Hvis du gerne vil prøve artemia æg kan du bestille dem via nettet hos Cichlidecentret, Akvarieudstyr.dk og AkvarieWest så vidt jeg husker.
G
guppytøsen
2008-01-21 17:44:21
Hvordan kan man se om ens hunguppy er gravid?
Aquainfo
Det kan være svært at vide med 100% sikkerhed, men hun bliver meget stor hvis hun er gravid og lige før fødslen bliver hun næsten firkantet om maven og samtidig bliver drægtighedspletten der sidder lige over gatfinnen meget mørk og til sidst kan man skimte ungernes øjne igennem huden.
K
kim
2008-01-03 14:48:16
hej. er der nogle fisk der ikke passer sammen med gubbyer?
Aquainfo
Ja, alle de fisk der kan spise dem. Ellers passer de fleste med guppyer, dog er der nogle der synes guppyerne er for urolige og bliver stresset af dem.
A
anonym
2007-12-04 12:33:04
hej har mange gange haft et problem med mine guppy hunner. deres hud begynder at falde af og de bliver helt tynde er der nogle der ved hvad det er for en sygdom???
Aquainfo
Den sygdom kender jeg ikke, men mit bedste bud er dårlig vandkvalitet eller dårlig foderstand. Det kan også være noget andet, men jeg har ikke noget kvalificeret bud på hvad det ellers kan være, desværre. Prøv evt. på Dansk Guppy Klubs hjemmeside.
K
kim
2007-11-27 21:06:18
hejsa har lige fået guppyer og har fået at vide at man ska skifte noget af vandet en gang imellem men har os hørt at man ska la være .......så hva ska jeg gøre håber at i har tid til at svare....
Aquainfo
Det bedste for guppyerne er hvis du skifter ca. 25 - 35 % hver uge. Så vokser og trives de bedst.
G
guppy2
2007-10-10 14:16:18
Hvor lang tid går der fra to guppyer kommer i et akvarie sammen til de for afkom ca.
Aquainfo
Fra hunnen bliver befrugtet til den føder går der normalt ca. 4 uger lidt afhængig af temperatur mv., men du skal være opmærksom på at hunnen meget nemt kan være gravid længe før den kommer sammen med hannen hos dig. De fisk man køber hos dyrehandlerne er ofte allerede gravide.
K
kira
2007-08-31 17:39:53
hej hvad kan man gøre hvis der er kommet finne råd (hvide pletter) i ens akvarie?
Aquainfo
Hvide pletter behandles bedst med Faunamor som man kan købe i de fleste dyrehandlere. Jeg bliver bare lidt usikker når du samtidig skriver finneråd - de to sygdomme har ikke noget med hinanden at gøre og symptomerne er heller ikke ens. Kan du beskrive hvad der er galt med dine fisk?
C
Cheanne
2007-08-14 18:23:58
Jo tak:-)
C
Cheanne
2007-08-14 14:38:49
Jeg har idag købt tre nye hunner. Den aggressive han er blevet sat tilbage i akvariet. Utroligt nok har det givet ro og de er nu gået i leg. Tusind tak for hjælpen
Aquainfo
Det var godt at høre, god fornøjelse med ungerne...
C
Cheanne
2007-08-13 09:58:22
Tusind tak for det, jeg har sat ham over i et andet akvarium, indtil jeg får købt et par nye hunner. Der er faldet fuldstændig ro over tingende efter jeg har flyttet ham.
Aquainfo
Det lyder godt, jeg er spændt på at høre om han så kan finde ud af at opføre sig ordenligt når han kommer tilbage.
C
Cheanne
2007-08-12 19:50:05
Jeg har en meget aggressiv han, som bider de andres haler - Hvorfor??
Aquainfo
Det gør guppyhanner ofte, specielt hvis der ikke er så mange hunner i akvariet. Jeg ved ikke om der også kan være andre grunde.
A
Anonym
2007-06-23 09:38:24
Skal Moren være sammen med ungerne eller kan jeg tage moren væk når hun har født og hvad skal jeg give af mad til ungerne?
Aquainfo
Moderen skal fjernes og ungerne kan du give fint knust flagefoder eller afskallede artemia
A
Adam
2007-06-21 15:36:51
3 kamp fisk, nogle plattyer nogle maller og en bali haj. Jeg spekulerede også på hvornår tiden er inde til (hvis jeg skal) at putte hunnen i fødekasse. Jeg troede i starten at den var gravid i 2 uger men det er der gået siden den fik den sorte pose over gattet?
Aquainfo
Med den fiskebesætning skal hun nok i fødekassen hvis du skal beholde nogle unger. Der går 4 uger mellem fødsler, men mit gæt er at du ikke ved hvornår hun sidst fødte, så du må holde øje med hende - når hun bliver meget urolig og forsøger at gemme sig hele tiden, plejer det at være tegn på at det er op over.
A
Adam
2007-06-21 09:16:35
Hej, Skal jeg putte min hun diamant guppy i fødekasse eller er det bedre at have den og de snart nyfødte unger sammen med de andre fisk?
Aquainfo
Det kommer an på hvor mange unger du gerne vil beholde og hvilke fisk du ellers har. Guppyen vil ikke være særlig glad for fødekassen, men det er i den der vil overleve flest unger. Ude blandt de andre fisk vil der ryge en del af ungerne fordi de bliver spist, specielt hvis der er nogle glubske fiskearter i mellem. Hvis du kun har guppyer i akvariet er det ikke så slemt, men der vil stadig ryge nogle.
K
kira
2007-05-12 13:42:22
hvordan kan man at en er ved at føde??
Aquainfo
De bliver som regel meget urolige og prøver at gemme sig i et hjørne eller et andet sted hvor der ikke er så mange andre fisk. Det sikreste tegn er når der kommer små unger ud... :-)
K
kira
2007-04-11 20:21:54
hej... min kampfiske han har "spist" halvdelen af min guppy hns hale vokser den ud igen???
Aquainfo
Nej, det tror jeg ikke. Det kan være at der kommer en lille smule tilbage, men næppe hele halen.
A
Anna-Bell
2007-04-03 12:29:57
Okay. Mange tak skal du have:-D
Aquainfo
Det var så lidt.
A
Anna-Bell
2007-04-02 14:00:10
Hej... Hvor lang tid er guppy hunnerne gravide?
Aquainfo
Normalt ca. 4 uger, men det kan variere lidt med temperaturen.
K
kira
2007-03-31 11:05:56
ok tak
Aquainfo
Det var så lidt.
K
kira
2007-03-30 17:33:06
hej igen mine han guppyer jager mine hun guppyer og deres gat finne har rullet sig sammen til et rør som jeg har læst skulle overføre sæden fra han til hun skal jeg sætte et par sammen i en føde/yngle kasse eller hvad?
Aquainfo
Forhåbentlig er gatfinnnen formet som et gonopodium hele tiden - det burde være en permanent tilstand ;-)
Du behøves ikke at isolere et par, de skal nok få leget i selskabsakvariet under alle omstændigheder. Først når hunnen nærmer sig fødetidspunktet kan du overveje at isolere hende, men jeg foretrækker at have masser af planter ungerne kan gemme sig i, fremfor at sætte hunnen i en lillebitte fødekasse hvor hun ofte står og stresser.
K
kira
2007-03-29 16:58:00
jeg har fire diamant guppyer 2 hunner og 2 hanner, hvordan kan jeg se om hunnerne er gravide?
Aquainfo
De bliver meget store og tykke og deres plet over gattet bliver næsten helt sort. Lige før den føder kan du ofte se øjne under hunnens skind. Normalt vil hunner altid blive gravide når de går sammen med hanner og ca. 4 uger efter burde de første unger komme. Faktisk er hunnerne ofte gravide når man køber dem.
D
Danny
2007-03-17 15:36:37
Hej. Har en stor tyk hun, men kan ikke finde ud af om hun er befrugtet eller ej, fordi hannerne følger hende endnu og lader hende slet ikke være. Skal jeg flytte hende eller lade hende være der lidt tid endnu ? mvh. Danny
Aquainfo
Hannerne er ligeglad om hun er gravid - de vil forsøge sig igen og igen uanset hvornår. Faktisk tiltrækkes de til de største hunner. Det er ikke nødvendigt at flytte hende medmindre det er for ungernes skyld.
K
kira
2007-03-03 11:14:04
ok 1000 tak
Aquainfo
Det var så lidt.
K
kira
2007-03-02 20:11:16
hej... jeg vil meget gerne have de store flotte han guppyer med store haler og jeg også meget gerne have dem til at yngle... hvad skal jeg gøre
Aquainfo
Du behøver ikke at gøre så meget, guppyer er generelt meget nemme at få til at yngle. Hvis du køber 2-3 af hvert køn og sætter dem i samme akvarium uden andre fisk, vil du med ret stor sikkerhed have unger i løbet af en måneds tid.
K
kira
2007-03-01 15:57:59
hej hvor lang tid lever en guppy (millionfisk)
Aquainfo
Som regel mellem 1 og 2 år, men specielt de vild-lignende typer kan blive ældre omkring 3-4 år.
G
Gubby.!!
2006-11-07 19:32:38
Hej.. Kan gubby'er og platy'er godt få unger sammen ??
Aquainfo
Jeg har engang læst om det, men det er ekstremt sjældent. Skulle det endelig ske, vil afkommet være sterilt.
J
Jacob
2006-09-29 15:42:27
Kræver det egentlig ikke et godt kamera, for at stille skarpt, så tæt på ?
Aquainfo
Nej, der findes en hel del mellemgode kameraer der giver mulighed for en fin makro, selv kameraer til mellem 1.000 og 2.000 kroner. Deres svaghed er som regel at de ikke er hurtige nok til at stille skarpt når det er fisk og andre bevægelige motiver man fotograferer. Dette skyldes ofte en kombination af at autofokus funktionen er langsom og at der ikke er lys nok til linsen.
J
Jacob
2006-09-01 17:35:06
Okay. Dem vil jeg gerne se :-)
J
Jacob
2006-08-30 18:06:08
Okay, hvad er det for nogle typer du har ?
Aquainfo
Pt. har jeg 4-5 typer, men jeg er ved at fravælge dem som jeg ikke vil satse på. Den ene type jeg gerne vil beholde er min snakeskin, jeg har også en halvblå med rød triangel og så har jeg nogle trekvart sorte med blå triangel, men de giver noget blandet afkom, bl.a. albino og andet godt, så jeg skal lige se dem vokse op før jeg kan vælge mellem de sidste.
J
Jacob
2006-08-27 19:18:58
Hej. Har du ikke mulighed for at sætte rigtig rigtig mange billeder ind af dine guppyer ? Jeg kan godt lide og kigge på dine billeder :-)
Aquainfo
Der kommer løbende billeder, men lige akkurat guppyen er da en af dem hvor der allerede er en del billeder. Jeg håber på at kunne få taget nogle billeder af de to typer jeg satser på fremover, men det er ikke lykkedes endnu.